Wonen met zorg

Er zijn te weinig woningen voor starters, ouderen, alleenstaanden en mensen die een vorm van ondersteuning of begeleiding behoeven. Toch wordt veel schaarse grond bebouwd met nieuwe gezinswoningen en dure woningen. Ouderen wonen langer zelfstandig . De behoefte aan passende woonvormen en bereikbare zorg en voorzieningen neemt toe. De beschikbaarheid van voldoende drempelloze wooneenheden voor ouderen kan de doorstroming bevorderen. Vluchtelingen die in Europa een veilige leefomgeving zoeken verhoogt de druk op gemeenten om huisvesting te realiseren voor statushouders en vluchtelingen. Eemnes moet voldoen aan de taakstelling die door het Rijk wordt opgelegd is absoluut. Klimaat en energie beleid beïnvloed wonen. Gebruik van fossiele brandstoffen voor warmteopwekking wordt uit gefaseerd, Een breed isolatieprogramma is nodig.

Inhoudsopgave

  1. Inleiding. 2
  2. Standpunten PvdA.. 6
  3. Woondeal Amersfoort. 7
  4. Ontwikkeling Eemnes. 8
  5. Woonbehoefte Ouderen. 9

De Tennisvoorde. 10

  1. Woonbehoefte Jongeren. 10
  2. Klimaat, energietransitie en wonen. 11
  3. Activiteiten en Prioriteiten. 13

1.    Inleiding

In een Woonvisie komen alle aspecten van het wonen aan bod: kwantiteit, kwaliteit, locaties, woonruimteverdeling, doelgroepen, de rol van woningcorporaties en woningbezitters. De woonvisie is een beleidsdocument van een gemeente waarin het beleid op het gebied van huisvesting en woon-gerelateerde zorgaspecten is uitgewerkt en vormt de basis voor het huisvestingsbeleid van de gemeente. Met de Woonzorgvisie wordt de basis gelegd voor verdere prestatieafspraken tussen gemeente, corporatie en huurdersorganisatie en/of toekomstbestendig uitvoeringsprogramma waarin concreet is vastgelegd welke plannen wanneer worden uitgevoerd om te voorzien in wonen, zorg en welzijn voor ouderen en andere kwetsbare doelgroepen. De gemeente is regisseur en aanjager, om aan de groeiende vraag van ouderen en kwetsbare inwoners naar passende en betaalbare huisvesting te voldoen.

Eemnes heeft een groen- en dorpskarakter. Een dorp waar mensen elkaar kennen en helpen als dat nodig is. Mensen wonen er graag. De waardering voor saamhorigheid, cultuur en de fysieke omgeving is hoog. Eemnes biedt een aantal kenmerken van een Blue Zone[1]. De levensverwachting in Eemnes is 3 jaar hoger dan gemiddeld in Nederland.

Eemnes is een relatief welvarende gemeente. We zien dit terug in de relatief lage cijfers[2] van het aantal bijstandsgerechtigden, gebruik van wijkverpleging, werkloosheid, blootstelling aan NO2 en relatief weinig armoede e.d. De waardering voor saamhorigheid, cultuur en de fysieke omgeving is hoog.

Passende woningen zijn goed geïsoleerde huizen met een lage energielast. De huur van betaalbare sociale woningen is € 850,= of minder en voor het middensegment maximaal €1050,= huur per maand. De norm voor middenkoop is € 355.000,=.

De huidige woonvoorraad is onevenwichtig verdeeld en bestaat in Eemnes voor 89,7% uit (grote) eengezinswoningen. 71,4 % van de woningen is in eigen bezit, 21,3% wordt verhuurd door de Alliantie. De koopwoningen hebben een gemiddelde WOZ-waarde van €455,000,=.[3] Er zijn weinig huurwoningen vrij beschikbaar. De grote gezinswoningen worden veelal bewoond door ‘empty nesters’.  Er zijn weinig alternatieven voor doorstroming van bewoners met grote gezinswoningen. De mutatiegraad is met 5% gemiddeld laag. Van de thuiswonende kinderen verlaat 65% de regio en keren meestal niet terug, slechts 22% van de jongeren vindt een woning in Eemnes. Door vergrijzing en vertrek van jonge Eemnessers komt de leefbaarheid van de gemeente onder druk.

Doelgroepen

Er zijn veel te weinig locaties of woonvormen voor starters, ouderen, alleenstaanden en mensen die een vorm van ondersteuning of begeleiding behoeven. Flexwoningen zien we als een goede manier om snel veel kleine woningen te realiseren. Toch wordt nog veel schaarse grond bebouwd met nieuwe gezinswoningen en woningen in het dure segment.

Ouderen blijven langer zelfstandig wonen. Daarom neemt de behoefte aan passende woonvormen en bereikbare zorg en voorzieningen toe. De beschikbaarheid van voldoende drempelloze wooneenheden voor ouderen kan de doorstroming bevorderen.

Door conflicten in de wereld en klimaatverandering neemt het aantal vluchtelingen toe dat in Europa een veilige leefomgeving zoekt. Dit verhoogt de druk op gemeenten om huisvesting te realiseren voor statushouders en vluchtelingen. De taakstelling die door het Rijk aan gemeenten wordt opgelegd is absoluut. Eemnes moet hieraan voldoen.

Klimaat

De klimaatmaatregelen zijn van invloed op de wijze van wonen. De omschakeling van fossiele- naar herbruikbare-energie (zon, wind, aardwarmte) en transport van energie vergt forse aanpassingen. De capaciteit van het huidige elektriciteitsnet is onvoldoende voor meer zonnedaken, elektrische auto’s, warmtepompen, all-electric verwarmen e.d. Het duurt nog lang voordat netcongestie is opgelost.

Er zijn geen plannen in Eemnes voor de distributie van warmte.

Industriedaken en daken van agrarische bedrijven en parkeerplaatsen lenen zich voor het opwekken van energie door zon. Daarvoor moeten het elektriciteitsnet wordt versterkt en actief beleid gevoerd om bedrijfsdaken te gebruiken.

Voor het gasloos maken van alle woningen is een breed isolatieprogramma nodig en In veel woningen moet de verwarmingsinstallatie worden aangepast. In huurwoningen is dit een plicht van de verhuurder, die heeft ook de middelen om dit uit te voeren. Particuliere woningeneigenaren hebben behoefte aan advies, ondersteuning en financiële arrangementen om te investeren in hun woning.

Gemeenten moeten zich voorbereiden op de effecten van klimaatverandering, Droge hete zomers en extreem weer met wind- en wateroverlast zullen vaker voorkomen. Meer groen en minder steen kan hitte- en wateroverlast absorberen. Wateropvang, vooral in de lage kern van Eemnes is een aandachtspunt.

Het huisvestings- of woonbeleid raakt veel beleidsdomeinen zoals sociaal domein, zorg en gezondheid, milieu en klimaat, mobiliteit en groene leefomgeving. Wonen en zorg vergt een gedegen afstemming met andere beleidsdomeinen.

Participatie en de toekomst van Eemnes

Inwoners willen en moeten betrokken worden bij een visie op wonen en zorg te realiseren. Wat voor woongemeente wil Eemnes in de toekomst zijn? Een ‘Blue zone gemeenschap’ [4] waar mensen lang, plezierig en gezond samenleven? Een dorpse gemeente, waar oude waarden uit een agrarische historie worden gekoesterd?  Een moderne open en innovatieve gemeenschap in verbinding met omgeving? Een seniorenparadijs? De geplande woonconferentie zien we als een aanzet om de discussie en de participatie van inwoners te bevorderen.

Eemnes en haar bewoners beginnen niet op nul. In 2020 zijn bewoners en stake holders bevraagd over de toekomst van Eemnes. In september 2021 zijn de resultaten van de consultaties gepresenteerd in een rapport “Eemnes 2030”.  In dit rapport zijn de contouren te vinden voor een woon- en zorgvisie.

2.    Standpunten PvdA

Wonen is een recht. Doel van het huisvestingsbeleid is om iedereen aan een passende woning naar draagvermogen te helpen. Wonen is geen verdienmodel, maar moet wel kostendekkend zijn. Volkshuisvesting[5] vinden we een taak van de overheid die niet aan de markt kan worden overgelaten.

Accent van huisvesting ligt de komende vijf jaar op wonen voor ouderen en starters

3. Concreet

  1. Eemnes beschikt in 2030 over voldoende kwalitatieve en betaalbare woningen met een lage energielast[6], zodat ook mensen met een laag of modaal inkomen goed in Eemnes kunnen wonen.
  2. Er worden de komende jaren vooral woningen gebouwd voor 1- en 2-persoonshuishoudens.
  3. Een woonzorgcomplex[7] in de kern van Eemnes als antwoord op de toename van het aantal oudere
  4. Bouw van tijdelijke woonvoorzieningen voor doelgroepers.
  5. Bouw van appartementen voor ouderen die voldoen aan de eisen van deze doelgroep
  6. Gemengde woonvormen in de wijken. De woningomgeving is mede bepalend voor de sociale cohesie.
  7. Ontwikkeling van Plan Noord
  8. In 2040 is de gebouwde omgeving in Eemnes aardgasvrij en voorbereid op de effecten van klimaatverandering.

    4.    Woondeal Amersfoort

De regio’s staan voor een immens grote opgave om met de coöperaties en marktpartijen voldoende woningen te bouwen. Voor de provincie Utrecht is de opgave 85.000 woningen. De woondeal 2022-2030, die de regio Amersfoort met de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is overeengekomen, kent een ambitie van 37.000 woningen, waarvan 2/3 van de woningen in het betaalbare segment en 1/3 sociale huur.

De regio Amersfoort omvat de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest en Woudenberg en de gemeenten Barneveld en Nijkerk, provincie Gelderland. De Alliantie maakt deel uit van de Samenwerkende Woningcorporaties Eemland en Gelderse Vallei (SWEV).

In de Woondeal worden vijf actuele opgaven benoemd:

  1. Woningbouw en woningmarkt (Kwantitatief en kwalitatief voldoende woningaanbod)
  2. Bereikbaarheid en multimodaliteit (Infrastructuur voorbereiden op de toekomstige verkeersstromen)
  3. Aandachtsgroepen (Voldoende (financieel) passend aanbod voor aandachtsgroepen)
  4. Duurzaam, groen en circulair (Versnellen van de transitie naar een duurzame, circulaire en groene regio)
  5. Vitale wijken (Terugbrengen van grote leefbaarheidsverschillen tussen buurten)

De realisatie van de woningbouwopgave wordt beïnvloed door betrokken (bouw)partijen en externe factoren en ontwikkelingen. De woningbouw wordt beïnvloed door regelgeving op het gebied van klimaatbestendig bouwen, natuur inclusief bouwen, verduurzaming, een gezond en veilig leefmilieu, luchtkwaliteit, energievoorziening en erfgoed. Op ontwikkelingen als inflatie, stijgende kosten van bouwmaterialen, rentestand en grondposities, stikstof, e.d.. is de invloed van de politiek beperkt.

De opgave is uiterst moeilijk. Regionale afstemming en samenwerking zijn hard nodig om de plannen te laten slagen. Het plannen, bouwen en toewijzen van woningen zal veel meer in een regionaal verband moeten gezien. Goede relaties met samenwerkpartners in de regio, ook in oostelijke richting, zijn cruciaal. Eemnes, dat als klein dorp een eigen koers vaart, en al naar eigen belang partners als medestanders dan wel als hindermacht ziet, maakt Eemnes een minder betrouwbare partner.

Landelijk wordt gestreefd naar de realisatie van 15.000 flex-woningen per jaar. Kwalitatief hoogwaardige, flexibele of tijdelijke woningen kunnen snel worden gerealiseerd op locaties die tijdelijk beschikbaar zijn. Dat helpt om de acute woningnood te verkleinen.

De komende jaren zijn er meer woningen nodig voor aandachtsgroepen. Het gaat om woningen voor jongeren die uitstromen uit jeugdzorg en maatschappelijke opvang, kwetsbare ouderen, statushouders, vluchtelingen, daklozen, mensen die een vorm van zorg of begeleiding nodig hebben e.d. Zij hebben dikwijls weinig financiële middelen en zijn aangewezen op een betaalbare huurwoning. Met één- en twee persoonswooneenheden kan een deel van deze aandachtgroep worden gehuisvest.

5.    Ontwikkeling Eemnes

Eemnes is een relatief jong dorp. Van de 4125 woningen is 80% na 1970 gebouwd. 71,4% van de woningvoorraad bestaat uit koopwoningen, de rest is huur. Daarvan zijn 90% eengezinswoningen, 10% flats en appartementen. De gemiddelde oppervlakte van een woning is 129m2, dit is hoog t.o.v. het gemiddelde.  Opvallend is het aantal inwoners waarvan de huur in relatie tot hun inkomen hoog is. Een prognose van het aantal nog te bouw woningen om aan de woonbehoefte in 2030 te voldoen is ca. 600 á 700 woningen. Gezien de demografische ontwikkeling is er behoefte aan woningen voor ouderen, starters en doelgroepers. Vanuit de regionale markt en projectontwikkelaars is er druk om meer dure vrijstaande of twee-onder-een-kap woningen te bouwen.

De ambitie om de komende jaren ca. 650 extra woningen aan de Noord- en Zuidrand van het dorp te realiseren is 2% van de regionale opgave. In de prognose 2022-2027 is ongeveer de helft vergund. De 40 flexwoningen aan de Bardeelstraat, Laarderweg-Koot en de locaties Hink-Stap-Sprong en De Hilt, zijn daarin meegeteld. Voor de overige 300 woningen zijn plannen in de maak. Voor de bouw van 230 woningen op de locatie Zuidpolder is instemming van de Provincie nodig. Verder is het voorstel om 90 woningen op het Ocrietterrein te bouwen.

Of het aandeel woningen in het betaalbare segment, de taakstelling is 2/3, wordt gerealiseerd is een aandachtspunt. De huidige sociale woningvoorraad in Eemnes is betrekkelijk laag. Met de bouw van tijdelijke flex-woningen kan de norm verbeteren, maar dat is dan wel tijdelijk!

De Alliantie wil in de periode tot 2027, 113 huurwoningen in Eemnes realiseren. Mede afhankelijk van instemming van de Provincie Utrecht wil Eemnes in de periode 2023-2026, 30 flexwoningen aan de Noordkant en 30 flexwoningen aan de Zuidkant bouwen. Inmiddels zijn 32 flexwoningen voor Oekraïense vluchtelingen en 8 tiny houses aan de Barbeelstraat opgeleverd. In de Zuidpolder worden dit jaar nog 39 koop en 12 sociale huurwoningen gerealiseerd.

Met de bouw van de Noordbuurt, gebouwd in de periode jaren 1970 – 1990, is Eemnes sterk gegroeid. De Noordbuurt is circa 50 jaar oud en toe aan groot onderhoud om de volgende 50 jaar mee te kunnen. Mede door de verkoop van huurwoningen in het verleden staan in de Noordbuurt veel eigen woningen tussen de huurwoningen. Het gespikkeld bezit vormt een drempel voor collectieve acties voor verduurzaming en vergroening van de wijken. Voor collectieve acties zijn middelen en overtuigingskracht nodig om bewoners te verleiden collectieve maatregelen te steunen.

Gemiddeld 30% van de huurders in Eemnes heeft een laag inkomen in relatie tot de huur. Mensen met een laag inkomen zijn meestal aangewezen op een huurwoning. Van alle huurders heeft 10% een betaalrisico. Er zijn geen cijfers beschikbaar van de groep huurders met een laag inkomen en hoge energielasten. Om energiearmoede zoveel mogelijk te voorkomen heeft het isoleren van huurwoningen een hoge prioriteit.

6.    Woonbehoefte Ouderen

In de demografische opbouw en ontwikkeling van de bevolking van Eemnes vallen een aantal zaken op:

  • De ondervertegenwoordiging van de groep jongvolwassenen (25-34 jaar). Voor de starters op de woningmarkt is het moeilijk een betaalbare woning in Eemnes te vinden. De jongeren die voor studie of werk elders gaan wonen keren meestal niet meer terug.
  • Het aantal inwoners van 65- en 75-plussers neemt sterk toe. De vergrijzing in Eemnes zet waarschijnlijk door tot 2050.
  • Na 2050 zal aan de huidige vergrijzingsgolf ten einde komen. Waarschijnlijk zal de bevolkingsopbouw dan een meer gelijkmatige opbouw gaan vertonen.
  • Door de toename van het aantal ouderen neemt de zorgvraag toe. De vraag naar Intramurale huisvesting zal licht toenemen. Omdat veel instellingen bovengemeentelijk werken vraagt dit een regionale aanpak.
  • De bouw van nieuwe gezinswoningen heeft een aantrekkende werking op het aantal huishoudens.
  • Het aantal gezinnen met kinderen blijft naar verwachting redelijk constant.

 

Door de toename van het aantal ouderen, één- en tweepersoonshuishoudens en starters zal de vraag naar kleinere woningen toenemen. Oudere eigenwoningbezitters willen wel doorstromen naar kleinere drempelloze woningen, mits deze woningen van goede kwaliteit zijn en bekostigd kunnen worden uit de opbrengst van de verkoop van de achterlatende grote woning. Ook huurders willen wel doorstromen mits de woonlasten (huur en energiekosten) ongeveer gelijk blijven.

Als de doorstroming op gang komt wordt de behoefte aan de bouw van nieuwe gezinswoningen minder.

Er zijn 60 intramurale zorgplaatsen in Eemnes. De toename van het aantal 75-plussers leidt tot een geschatte vraag van 10 tot 30 extra plaatsen. Omdat veel instellingen bovengemeentelijk werken vraagt dit een regionale aanpak.

Nu al heeft 14% van de bevolking een mobiliteitsbeperking. Dit treft vooral de leeftijdsgroep 65+. Om zo lang mogelijk thuis te kunnen wonen, is meer aandacht voor veilige rollator- en scootmobiel-vriendelijke wandel- en fietspaden nodig. Daarnaast is openbaar vervoer – in welke vorm dan ook – met aansluiting op de HOV-haltes nodig om deze groep niet te isoleren. Verder is het belangrijk om zorg- en winkelvoorzieningen op bereikbare afstand te hebben. [8]

De Tennisvoorde

Als PvdA zijn we sterk voor een woon-zorg complex in het centrum van Eemnes op de huidige locatie van de tennisbanen. In een dergelijk complex kunnen gezamenlijke ruimtes voor ontmoeting, dagbesteding, zorgverlening en logeren worden gerealiseerd. Een centrale binnentuin kan de cohesie onder de bewoners stimuleren. Daarmee wordt minder een beroep gedaan op eenvoudige zorgvragen. Door gestapelde bouw, wat naast de Minnehof niet zou misstaan, is effectief gebruik van de locatie mogelijk. De tennisbanen kunnen naar de rand van Eemnes worden verplaatst, mogelijk in combinatie met paddelbanen, een clubhuis en een ruimte voor binnensporten. Een bescheiden sporthal zou ook door scholen in de Zuidbuurt kunnen worden benut.

Het aantal 65- en 75-plussers neemt de komende jaren toe. Die gestage opbouw loopt door tot 2050, daarna stabiliseert de demografische opbouw. Oudere inwoners hebben behoefte aan betaalbare en drempelloze 2 of 3 kamer woningen van 60 tot 90m2. Bij voorkeur op korte afstand van de winkels en zorgverlening. De behoefte om naar een andere gemeente te verhuizen is niet groot. Ouder inwoners hebben hier hun contacten, verenigingen en sociaal leven. Dat gaat verloren bij verhuizing buiten Eemnes. Daar kiezen mensen ook niet voor. Helaas zijn er op dit moment voor ouderen die in het bezit zijn van een grote doorzonwoning, dikwijls onvoldoende doorslaggevende argumenten om de woning te verlaten.

7.    Woonbehoefte Jongeren

De belangstelling van ruim 300 gegadigden voor één van de acht nieuwe tiny houses aan de Bardeelstraat heeft aangetoond hoe groot de vraag van starters op de woningmarkt is naar dit soort woningen. Jonge mensen zijn belangrijk voor de dynamiek en de levensvatbaarheid van Eemnes op termijn. Meer jongeren blijven in Eemnes als er geschikte woonruimte voor hen is, te denken aan tiny houses, appartementen en vriendenwoningen.

Opvallend is de ondervertegenwoordiging van de groep jongvolwassenen (25-34 jaar). Een aannemelijke oorzaak hiervoor is dat deze leeftijdsgroep voor studie of werk elders is gaan wonen. Daarnaast zal het voor deze groep, waarin zich veel starters op de woningmarkt bevinden, moeilijk zijn om toegang te krijgen tot de relatief eenzijdige en dure woningmarkt van Eemnes.

Kijken we in de toekomst dan zien we het zwaartepunt van de leeftijdspiramide steeds verder naar boven verschuiven. Het aantal 65-plussers neemt de komende jaren sterk toe. De vergrijzing zal waarschijnlijk na 2040 afvlakken. Het aantal personen tussen 25 en 44 jaar blijft stabiel in de prognoses en neemt op de lange termijn zelfs weer iets toe. Het aantal kinderen blijft redelijk constant. De woningvoorraad van Eemnes, zoals eerder vermeld, bestaat voor het grootste deel uit grote eengezinswoningen. Die zijn met name geschikt voor gezinnen. Na 2050 zal de huidige vergrijzingsgolf ten einde komen.

Dat demografische ontwikkeling en de zorg om Eemnes als zelfstandige gemeente levensvatbaar te houden maakt dat de prioriteit voor de komende jaren moet liggen op kleine wooneenheden voor een- en tweepersoonshuishoudens. Vanuit de lokale bevolkingsopbouw beschouwd is er geen behoefte aan meer gezinswoningen en luxe stadsvilla’s.

8.    Klimaat, energietransitie en wonen

Het drastisch beperken van de CO2-uitstoot, het gevolg van fossiele brandstoffengebruik voor verwarming, mobiliteit en industrie en de intensieve veeteelt, is de grootste uitdagingen van deze tijd. De CO2- emissies moeten in 2050 met 95% t.o.v. 1990 zijn teruggedrongen om een leefbaar klimaat te bestendigen. Het Nederlands klimaatbeleid is afgestemd op Europees beleid en vertaald naar de regio’s en vervolgens de gemeenten. Eemnes is gebonden aan wet- en regelgeving en kan in het lokaal beleid en de uitvoering daarvan slechts een beperkt verschil maken.

De aanpak van de klimaat- en energiecrisis wordt met de dag noodzakelijker. Het vergt maatregelen zowel op bestuurlijk niveau als achter de voordeur. In de gebouwde omgeving maken we onderscheid naar eigen woningen en coöperatiewoningen. Huurwoningen met een energielabel E, F of G mogen na 2029 niet meer worden verhuurd. Dat betekent een extra inspanning voor de Alliantie om het woningbezit snel te verduurzamen, met prioriteit voor de slechtste woningen.

Eigenaren van een woning met een E, F of G label met een inkomen van maximum € 60.000 kunnen rentevrij lenen bij het warmtefonds. Ter ondersteuning van investeringen in isolatiemaatregelen en warmtepompen komen aanvullende middelen beschikbaar. Zo mogen na 2026 geen nieuwe Cv-ketels meer worden geplaatst. Bij vervanging dient een warmtepomp te worden geïnstalleerd.

De overheid maakt extra middelen vrij om de congestieproblemen op het elektriciteitsnet versneld aan te pakken, zodat het extra aanbod van zon-op-dak en de elektriciteitsvraag die nodig is voor warmtepompen, all-electric installaties en elektrische auto’s kan worden geleverd.

Woningen kunnen verwarmd worden met warmwater dat via een collectief warmtenet wordt geleverd. Een warmtenet kan gevoed worden uit één of meerdere warmtebronnen, zoals restwarmte uit de industrie en energiecentrales, warmte uit rioolwater, rivieren, aardwarmte, biomassa, fossiele brandstoffen, e.d.  Alleen als aardwarmte mogelijk is heeft Eemnes een duurzame warmtebronnen. Waar een warmtenet niet exploitabel is biedt individuele aanpak soelaas.

In de Transitievisiewarmte Eemnes wordt een gebiedsonderscheid gemaakt.

Buurt Isolatielabel is overwegend: Warmteoplossing – opties
Vissenbuurt A All Electric (AE),
Noord-Oost Noordbuurt C of D Warmtenet/AE
Eiland van Eemnes en buitengebied Gemêleerd Individueel
Dorp Gemêleerd, enkele F Warmtenet/AE
Tussen Stadswijksingel en Karwei A+, A en B AE
Zuidbuurt A+/ A+++ Geen actie nodig
Industrieterrein >= C Warmtenet, Individueel

Energielabel F komt weinig voor in Eemnes (2%). Schatting van het totaal E, F en G: =< 6%.

Eerder heeft de gemeente al aangegeven dat voor dat voor de keuze naar aardgasvrij de volgende criteria gelden:

In Eemnes zijn ongeveer 4200 woningen en 500 bedrijfspanden aangesloten op het aardgasnet. Driekwart van het gas wordt gebruikt voor het verwarmen van woningen, de rest voor bedrijven en industrie. Woningen verbruiken driekwart voor verwarming, de rest voor tapwater en koken. Totaal verbruik in Eemnes is ca. 240 TJ (7,5 miljoen M3) aardgas.

De Transitievisiewarmte (TVW) van september 2021 beschrijft de transitie naar een aardgasvrij Eemnes. De TVW is op 31 januari 2022 door de raad vastgesteld. Van de wijkuitvoeringsplannen die in 2022 zou beginnen met een aanpak van verkennings- en overige buurten, is niets vernomen. Veel bewoners kiezen voor een individuele oplossing. Nu ook de Alliantie woningen isoleert en warmtepompen plaatst, daalt de potentiële dichtheid van het aantal aansluitingen op een mogelijk warmtenet. Daarmee is het economisch moeilijk haalbaar om een warmtenet te exploiteren.

De vraag is: Wat wil Eemnes zijn? Een passiever volger, loyale uitvoerder of innoverende pionier? De condities voor een pioniersrol zijn aanwezig, maar de coalitie lijkt zich meer te vereenzelvigen met de rol van passieve volger. Van inwoners raadplegen over de RES 2.0, grootschalige energieopwekking, wijkuitvoeringsplannen e.d. is weinig terecht gekomen. Nu de tijd dringt en lijkt dit te veranderen. Nu de provincie gebieden wil aanwijzen voor duurzame energieopwekking, komt het college in beweging en wordt er een burgerberaad georganiseerd. De PvdA is voorstander van burgerparticipatie op dit dossier. Het gaat ons immers allemaal aan. Participatie betekent voor ons meedenken en meedoen in de wijken. Informeren van de bewoners met als (sub-)doel het beleid van bestuurders en het ambtelijk apparaat te onderbouwen is geen participatie.

9.    Activiteiten en Prioriteiten

Activiteit(en) Acties
Bouwen kleine wooneenheden voor één- en twee-persoons huishoudens  
Beperken van nieuwbouw van gezinswoningen  
Plan Tennisvoorde – woon-zorg centrum voor oudere inwoners  
Versneld isoleren van cooperatiewoningen Alliantie voor 2027 gereed / Wettelijke plicht
Ondersteuning woningeigenaren voor isoleren van woningen inclusief financiële arrangementen i.s.m. EDB
Uitwerken van Plan Noord  
Keuze warmtenet (of niet) voor (delen) van Eemnes Voor 1/1/24
Tweede zonneveld aanbesteden  
Visie op openbaar vervoer aansluitend aan de HOV  
Onderhoud voetpaden / rollator-begaanbare voetpaden. Er is veel onderhoud nodig op de hoofdroutes
Onderhoud fietspaden Op de hoofdroutes naar Laren, Baarn en Huizen
Auto te gast principe doorvoeren in verkeersbeleidsmaatregelen  
Halfjaarlijkse rapportage over uitvoering en resultaten van klimaat en energiemaatregelen  

 

Notes:

[1] Blue zones zijn plekken op de wereld waar mensen langer en gezonder leven dan elders op de wereld.

[2] T.o.v. Nederland en de grote steden.

[3] Bron: Website ‘Waar staat je gemeente’, cijfers over 2020

[4] Kenmerken zijn o.a.: beweging, ontspanning, zingeving, gezonde plantaardige voeding, gemeenschapszin, sociale contacten en cohesie.

[5] De tem volkhuisvesting bedoelen we huisvesting en woon-gerelateerde zorgaspecten

[6] Energielabel A+, A of B

[7] Een woonzorgcomplex bestaat uit een geclusterd aantal wooneenheden met ruimte voor lichte zorg, ontspanning en collectieve voorzieningen.

[8] Straal van 500 meter